<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Povodňová komise |
Obecní rada může k plnění úkolů při ochraně před povodněmi, je-li v jejich územních obvodech možnost povodní, zřídit PK, jinak tuto činnost zajišťuje obecní rada. Předsedou PK statutárního města Zlína je primátor. Další členy komise jmenuje z členů obecního zastupitelstva a z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.
Povodňovou komisi města Zlína svolává předseda (místopředseda) PK zpravidla před vyhlášením II. SPA ve správním obvodu obce. V případě souběžné činnosti PK obce a ORP pověřuje primátor města Zlína řízením PK obce jiného člena komise.
Zapojení ostatních účastníků ochrany před povodněmi závisí na charakteru povodňové situace a místních podmínkách. Zástupci nejdůležitějších subjektů jsou členy příslušných PK. Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat při zajišťování ochrany před povodněmi.
Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Pro případ povodně jmenovala Rada města Zlína jako výkonný povodňový orgán obce Zlín Povodňovou komisi města Zlína (dále PKMZ).
Hlavním úkolem PKMZ je organizace a zabezpečení hlásné povodňové služby a hlídkové služby a zabezpečení varování právnických a fyzických osob v územním obvodu statutárního města Zlína s využitím jednotného systému varování.
Varování obyvatelstva je zabezpečeno cestou MPZ pomocí Varovného a informačního systému obyvatelstva (VISO), který se skládá ze sítě informačních jednotek (reproduktor, přijímač, záložní zdroj) napojených na zdroj el. energie (zpravidla veřejné pouliční osvětlení), dále pomocí tlampačů na vozidlech MPZ a prostřednictvím vysílání regionálních rozhlasových stanic. K osobnímu vyrozumění obyvatelstva se v ohrožených oblastech využije i Hlídková služba tvořená členy SDH.
PKMZ dále informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí, vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti, organizuje, řídí a koordinuje opatření na ochranu před povodněmi a další činnosti spojené s povodňovou situací (evakuace, náhradní zásobování, doprava, zdravotní péče). V případě potřeby Povodňová komise vyžádá od orgánů, právnických i fyzických osob osobní a věcnou pomoc.
Základním způsobem spojení mezi povodňovými orgány je spojení telefonem a mobilními telefony. V situaci, kdy není možné spojení mobilními telefony ani pevnými linkami nebo jinými elektronickými prostředky, je pro PKMZ k dispozici nezávislé rádiové spojení prostřednictvím radiostanic MPZ, případně TS Zlín, s.r.o. nebo Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice s.r.o.
PKMZ může po dobu povodně uplatňovat mimořádné pravomoci – činit opatření a vydávat operativní příkazy k zabezpečení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů. V takovém případě musí PKMZ neprodleně uvědomit dotčené osoby. Všechna přijatá opatření a vydané příkazy se zapisují do Povodňové knihy. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád. Mimořádné pravomoci povodňové komise začínají vyhlášením II. nebo III. SPA a končí odvoláním těchto stupňů.
PK obce může požádat Povodňovou komisi ORP o převzetí řízení ochrany před povodněmi. V případě Zlína, který je současně obcí i ORP, půjde spíše o situaci, kdy PKMZ požádá o převzetí řízení PK Zlínského kraje. Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu podle krizového zákona č. 240/2000 Sb., v platném znění, přejímá na celém území, pro které je krizový stav vyhlášen, řízení ochrany před povodněmi orgán, který k tomu je podle tohoto zákona příslušný. Pro území statutárního města Zlína je zřízen Krizový štáb města Zlína, jehož členové jsou jmenováni primátorem a pracují podle Krizového plánu města Zlína. Povodňová komise zůstává v takovém případě stále činná a provádí ve své územní působnosti opatření podle povodňového plánu v koordinaci s krizovým řízením nebo podle jeho pokynů.
stránka c_pk_clenove.htm aktualizována: 18.12.2018, publikována: 21.12.2023