<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] < Povodňové orgány |
Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni, včetně řízení, organizace a kontroly činností ostatních účastníků ochrany před povodněmi.
Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.
•Orgány samosprávy obcí
•Obecní úřady obcí s rozšířenou působností
•Krajské úřady
•Ministerstvo životního prostředí, zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu vnitra.
•Povodňové komise obcí
•Povodňové komise obcí s rozšířenou působností
•Povodňové komise krajů
•Ústřední povodňová komise ČR
Povodňovým orgánem po dobu trvání povodně v katastrálním území obce Zlín je Povodňová komise obce Zlín, která je zřízena starostou města k plnění úkolů při ochraně před povodněmi jako zvláštní orgán obce a jejím předsedou se stává starosta obce. Starosta obce poté jmenuje další členy povodňové komise obce. Povodňová komise je přímo podřízená povodňové komisi obce s rozšířenou působností Zlín. Převezme-li při povodni řízení ochrany povodňová komise obce s rozšířenou působností, provádí povodňová komise obce opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s povodňovou komisí obce s rozšířenou působností nebo podle jejich pokynů.
•Pracoviště předpovědní povodňové služby ČHMÚ
•Správci povodí
•Správci vodních toků
•Vlastníci a správci vodních děl
•Vlastníci pozemků a staveb, které se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně
•Hasičské záchranné sbory apod.
•složky Policie České republiky
•Územní střediska záchranné služby
•složky Armády České republiky
•orgány hygienické služby
•organizace pověřená činností TBD-Vodní díla-technickobezpečnostní dohled, a.s.
•další subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zapojení ostatních účastníků ochrany před povodněmi závisí na charakteru povodňové situace a místních podmínkách. Zástupci nejdůležitějších subjektů jsou členy příslušných povodňových komisí. Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat při zajišťování ochrany před povodněmi.
Povodňové orgány nebo jiné osoby na jejich příkaz jsou při povodni oprávněni vstupovat na cizí pozemky a do objektů za účelem provádění záchranných a zabezpečovacích prací. Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinni pomáhat povodňovým orgánům na jejich výzvu při zajišťování řízení ochrany před povodněmi.
Organizace a občané jsou povinni odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku velkých vod, a dále jsou povinni umožnit vstup na své pozemky a do objektů k provádění zabezpečovacích a záchranných prací, trpět odstranění staveb, případně jejich částí nebo porostu, poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí apod. a zúčastnit se podle svých možností těchto prací.
Povodňový orgán nižšího stupně tj. Povodňová komise obce Zlín může požádat povodňový orgán vyššího stupně tj. Povodňovou komisi obce s rozšířenou působností Zlín o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není schopen tuto ochranu zajistit.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu nebo jinými opatřeními podle obecně závazných právních předpisů. V době povodně mohou povodňové orgány činit opatření a vydávat příkazy na ochranu před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí neprodleně uvědomit dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu, to znamená, že není proti nim opravného prostředku.
stránka a-povodnove_organy.htm aktualizována: 14.10.2012, publikována: 21.12.2023